ילדים ובני נוער בסיכון להדרה חברתית ופעילות גופנית כמענה טיפולי

ילדים ובני נוער בסיכון להדרה חברתית ופעילות גופנית כמענה טיפולי

האם לתוכנית ההתערבות המבוססת על חינוך גופני ועל תהליכי וויסות רגש בקרב תלמידים ונערים בסיכון להדרה חברתית תהיה השפעה?

העיסוק בנושא ילדים בסיכון הפך בשנים האחרונות לבעל חשיבות בעקבות הגדרות אוכלוסיית הילדים בסיכון, הגורמים לסיכון, ובהסתמך על כך נבנו אסטרטגיות ומודלים לטפל בסוגיה. ילדים בסיכון חיים במצבים המסכנים אותם במשפחה ובסביבה, וכתוצאה מכך נפגעת יכולתם לממש את הזכויות החוקיות והחברתיות שלהם ועשויים לגדול למציאות הגורמת להם הדרה מהחברה.

תוכנית ייחודית הפועלת כאסטרטגיה למניעת סיכון בקרב ילדים מבוססת על פעילות גופנית אשר מופעלת בקבוצות המכילות עד ארבעה תלמידים בסיכון. הפעלת התוכנית היא במטרה לסייע לילדים ללמוד לשלוט ברגשות שלהם ולווסת אותם, וללמוד לחזק את הקשרים החברתיים שלהם. התכנית משמשת כאסטרטגיה לטיפול בילדים בסיכון, והיא תביא להצלחה בלימוד הילדים את השליטה העצמית, ויפיקו תועלת מהפעילות הגופנית בהיבט הפיזי, הנפשי, הפסיכולוגי, החברתי והרגשי. רעיון המודל להעצים את ההערכה העצמית והעצמת תחושת הביטחון של המתבגרים, והרחבת היכולת שלהם להתמודד עם הצפה רגשית וניהול הוויסות הרגשי, תוך שיפור יכולת האינטראקציה החיובית בינם לבין המורים והעמיתים. עקרונות הפעולה של התוכנית הם מרחב פעילות ללמידה רגשית, איתור הזדמנויות ללמידה חברתית, והשמעת קולו של כל משתתף לצד תיעוד תהליכי הערכה עקביים.

ב״אוהד זייד״ אנו פועלים במודל טיפולי אשר דוגל בשילוב פעילות גופנית לה יתרונות רבים לבריאות הפיזית והנפשית כאחד, ויכול למלא תפקיד משמעותי בשיפור הרווחה הכללית:

קשר חברתי – עיסוק בפעילויות גופניות כגון ספורט קבוצתי או תרגילים קבוצתיים יכול לעזור לילדים ובני נוער לבנות קשרים חברתיים, לפתח חברויות ולהרגיש שייכות.

הערכה עצמית וביטחון עצמי – פעילות גופנית סדירה יכולה להגביר את ההערכה העצמית והביטחון, שכן אנשים חווים תחושת הישג ושליטה באמצעות שיפור היכולות הגופניות שלהם.

הפחתת מתח – פעילות גופנית הוכחה כמפחיתה את רמות הלחץ והחרדה, מספקת פורקן בריא לרגשות ועוזרת לאנשים להתמודד עם מצבים מאתגרים.

בריאות גופנית משופרת – פעילות גופנית סדירה יכולה לשפר את הבריאות הגופנית, כולל כושר קרדיווסקולרי, כוח ורווחה כללית. זה יכול להשפיע לטובה גם על בריאות הנפש.

יתרונות קוגניטיביים – פעילות גופנית נקשרה לתפקוד קוגניטיבי משופר, כולל מיקוד, תשומת לב וביצועים אקדמיים טובים יותר. זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור ילדים ובני נוער המתמודדים עם אתגרים בבית הספר.

שילוב פעילות גופנית בהתערבויות לילדים ובני נוער בסיכון להדרה חברתית יכול לספק גישה הוליסטית למתן מענה לצרכיהם. חשוב לקחת בחשבון את תחומי העניין וההעדפות שלהם בעת בחירת פעילויות, שכן הנאה ומעורבות הם גורמי מפתח לשמירה על ההשתתפות.

שילוב פעילות גופנית כמענה טיפולי אכן מסייעת לטפל בילדים ומחזקת את יכולת הוויסות הרגשי שלהם. זוהי תוכנית גמישה וניתנת ליישום בשינויים המותאמים לילדים, ועל אף שהתוכנית מורכבת בדרך כלל מ- 12 מפגשים, ניתן לבצע אותה יותר מפעם על מנת להביא להצלחה.

מאת: אוהד זייד

דילוג לתוכן
חברות שיווק וקידום